Biciklizam za početnike: anatomija bicikla i najvažniji dijelovi

Biciklizam za početnike: anatomija bicikla i najvažniji dijelovi
objavljeno: 24.03.2017.

Odlučili ste se baviti biciklizmom i zaista na baratate biciklističkim rječnikom?

 

Naravno da znate što su rama, kotači i lanac, ali njihove vrste, podvrste, koja kombinacija ide s kojom kombinacijom - naravno ne znate.

 

Bez brige, razumijemo. Ipak je previše toga za znati jer to je ipak predetaljna tema koja bi se mogla upiti kroz jedno popodne.


Odlučili smo se pomoći vam i napraviti pregled anatomije bicikla. Uz popis bitnih dijelova bicikla, pobliže ćemo opisati samo one najbitnije kako bi znali odrediti što baš vama treba. Nakon što odaberete dobar temelj, ostala nadogradnja će ići kao podmazana :)

 

Anatomija bicikla

anatomija-bicikla.png 


Rama bicikla

 

Kako odabrati pravu ramu? Tek kad ste se vratili kući iz desetak dućana, ostali ste paf! Zbunjeni da zbunjeniji ne možete biti. Kao prvo, niste ni znali da postoji toliko vrsta bicikli, a druga stvar - veličina rame? Neki pričaju o centimetrima, neki o inčima, a neki o S, M, L veličinama…


rama-za-bicikl.jpg 

Naime, rama predstavlja okvir bicikla što je čini i najvažnijim dijelom bicikla. Ako rama nije dobra tada ni jedna druga komponenta neće biti dobra.

 

Kako odabrati pravu visinu rame? Za početak je bitno znati da se visina rame mjeri od sredine pogona do ulaska cijevi sjedala u ramu.

visina-rame.png 


Sada se idemo mjeriti. Uzmite metar i knjigu tvrdih korica.


1. Stanite bosi uspravno uz zid
2. Pete stavite skroz do zida
3. Uzmite neku knjigu i stavite je između nogu (knjiga bi trebala glumiti sjedalo bicikla)
4. Uzmite olovku i na zidu označite visinu knjige (donji rub)
5. Uzmite metar i izmjerite udaljenost od poda do crte (u cm)
6. Dobivena visina je unutarnja duljina noge.

 

Za cestovni ili trekking bicikl pomnožite unutarnju duljinu noge s koeficijentom 0,633, a za MTB je pomnožite s 0,255.


Za sportsku vožnju i trke odaberite manju ramu, a za duže ture izaberite veću ramu.

 

Da bi centimetre pretvorili u inče, dobivenu vrijednost podijelite s 2,54 (1 inch= 2,54 cm), a ako se radi o proizvođačima koji rade rame u nekoliko veličina (S, M, L, XL) evo okvirnih dimenzija:


- S veličina: 16”
- M veličina: 18”
- L veličina: 20”
- XL veličina: 22”

 

Vilica za bicikl


Nekada su vilice bile zakrivljene zbog udobnosti, no danas zbog korištenja novih materijala udobnost više nije problem. Iz tog su razloga vilice više-manje ravne jer takva struktura poboljšava upravljanje i stabilnost u zavojima.


Ono što dovodi do ludila su amortizeri. Neke vilice dolaze bez njih (za cestovnu vožnju), a neke dolaze s amortizerima za kojima svi lude.

 

vilice-za-bicikl.jpg 

Amortizeri se u pravilu nalaze na brdskim i ponekad na trekking biciklima, no zapamtite - ako amortizeri nisu kvalitetni, bolje je voziti bicikl bez njih jer će vam nekvalitetni amortizeri samo stvarati muke.

 

Naime, zadatak amortizera je smanjiti vibracije, no većina se jeftinih amortizera nakon prelaska preko prepreke maksimalnom brzinom vraća u početni položaj. Isto tako, jeftini amortizeri na sebi imaju klizače koji brzo propadaju i gubi se njihova funkcija, a svako malo odlaženje na servis vam ne gine.

 

Općenito o amortizerima za bicikl

Bicikli mogu imati prednje i zadnje amortizere ili punu suspenziju koja radi u centralnoj ravni simetrije.

 

 amortizer_2017-03-20_10-36.jpg

Osnovni parametri amortizera su krutost, prigušenje, elastičnost i prianjanje, pa tako današnji amortizeri imaju podesiv hod, podešavanje tvrdoće, kompresije, rebounda i opciju zaključavanja (lockout) za lakše savladanje uspona.


Postoji i niz drugih podešenja koje vozaču omogućuju postizanje maksimalnih performansi, pa je za najkvalitetniju vožnju, važno odabrati i pravi amortizer (ako je uopće potreban).

 

Evo nekoliko smjernica prema kojima se možete voditi kod kupovine amortizera:


- krute vilice su prikladnije za vožnju uzbrdo jer omogućuju konstantni i čvrst oslonac
- kvalitetniji kross bicikli će imati amortizere s opcijom zaključavanja (lock out) uz koju se bicikl ponaša kao da nema amortizera
- prednji amortizeri (najčešće na zrak i ulje) služe za prigušivanje vibracija i koriste se uglavnom kod brdskih bicikala
- jaki prednji amortizeri s dugim hodom koriste se za downhill biciklizam
- zadnji amortizeri nalaze se kod brdskih bicikla koji su namijenjeni vožnji po lošijem terenu. Također imaju mogućnost zaključavanja.

 

Kod kupnje amortizera svakako morate pripaziti na vrstu rame. Svaka rama je namijenjena određenoj vrsti vilice koja se uglavnom definira hodom, a svako veće odstupanje je nepoželjno.


Ako je rama namijenjena za vilicu hoda 80 mm, neće smetati ako odaberete vilicu sa 60 ili 100 mm hoda. No ako stavite običnu krutu vilicu, geometrija bicikla bit će narušena pa će bicikl kod kočenja biti manje stabilan.

 

Sjedalo za bicikl

 

Bicikle, naravno, kupite sa sjedalom. I rijetko tko ga nakon kupovine zamijeni. Kao da su svi zadovoljni dobivenim. Ne kažemo da su “tvornička” sjedala nekvalitetna, ali ne odgovaraju svima ista.


Izbor pravog sjedala može biti velika razlika između pakleno bolnih vožnji (i guzova) i čistog uživanja u vožnji prirodom.


Kako odabrati pravo sjedalo? Pa isprobavanjem. Danas ima raznih oblika sjedala (s rascjepom ili bez rascjepa u sredini, nagnuti vrh sjedala….) i punjenja (pjenasta guma, gel, ergonomični….), pa preporučujemo da isprobate barem 3 vrste.

 

sjedala-za-bicikl.png 

No zapamtite! Uže sjedalo je bolje ako vozite sportski bicikl, a što ste uspravniji u vožnji (trekking i gradska vožnja) trebat će vam šire sjedalo.

 

Kormilo i lula kormila

 

Kormila i lula kormila elementi su koji određuju udobnost.


Duljinom lule definira se prilagođenost veličine bicikla, ali i lakoća upravljanja bicikla. Ako su izrazito kratke, biciklisti teško kontroliraju smjer bicikla, a suviše duge lule čine bicikl nedovoljno okretnim. Zato bi duljinu lule trebalo uskladiti s veličinom okvira, tj. duljinom trupa vozača.

 

 

lula-kormila.jpeg 

Što se tiče kormila, ona obično dolaze u tri oblika: ravna, blago savinuta i u obliku roga (trkaća). Krajevi ravnog kormila su obično savijeni prema vozaču, a savinuta kormila se iskrivljuju od samog centra. 

 

kormilo-za-bicikle.png 

Kormila u obliku roga su rezervirana za trkaće bicikle i omogućavaju nekoliko položaja ruku i samim time su najudobniji i najfleksibilniji oblik koji se koristi na biciklima.

 

Navlake za kormila najčešće su napravljene od pjenastog umjetnog materijala ili pluta, a postoje i navlake s gel umetcima.

rucke-za-bicikle.png 

Kočnice za bicikl

 

Kočnice su još jedna od bitnih stavki koje čine bicikl kvalitetnim prijevoznim sredstvom.

 

Ima ih nekoliko vrsta:

 

1. Torpedo kočnice. Ove kočnice standardna su oprema cruisera i bicikala za svakodnevnu upotrebu. Prednosti torpedo kočnice je njena jednostavnost i pouzdanost po svim vremenskim uvjetima te lako održavanje. Nedostatak je taj što se ona nalazi na zadnjem kotaču pa ne dozvoljava naglo zaustavljanje te lanac često pada s lančanika ili puca.


2. Caliper ili obručna kočnica. Ovaj tip kočnice dolazi u hidrauličkoj i mehaničkoj verziji, a svima im je zajedničko da se aktiviraju preko ručica kočnica na upravljaču. Sila kočenja se preko sajle ili fluida prenosi na čeljust kočnice gdje gumice kočnica svojim oslanjanjem na rub obruča ostvaruju silu kočenja.


3. Cantilever kočnice. Najpopularnije su V-kočnice koje karakterizira pouzdanost, jednostavnost, lakoća i velika sila kočenja. Da bi ovaj tip kočnica ostvarivao kvalitetno kočenje, obruč bicikla mora biti kvalitetan i centriran. Prednost kočnica je velika sila kočenja, a nedostatak je taj što je pri vlažnim i blatnim uvjetima kočenje i do 60% slabije.


4. Disk kočnice. Dolaze u mehaničkim i hidrauličkim verzijama. Mehaničke disk kočnice jeftinije su od hidrauličkih, ostvaruju slabiju silu kočenja i slabiju modulaciju, no mogu se ugraditi s postojećim ručicama za V-kočenje. Kod hidrauličkih disk kočnica potrebna je kompatibilnost između ručice kočnice, uljne cijevi, čeljusti diska i rotora kočnice. Prednost disk kočnica je ta što možemo lakše dozirati jačinu kočenja i njihova izdržljivost na visoke temperature, a nedostatak je visoka cijena.

kocnice-za-bicikle.png 

Kotači za bicikl


Kotači bicikla su isto tako jedan od važnijih čimbenika kvalitete bicikla, a ima ih u mnogo različitih oblika i karakteristika.

 

Tako uži kotači imaju manju inerciju pa se bolje ponašaju pri promjenama smjera i brzine. Oni su isto tako brži, a šire gume su zbog stabilnosti i boljeg prianjanja pogodnije za brdski biciklizam i onaj gradski.


Isto tako, za trkači bicikl je bolje imati kotače s višim profilom felge i manjim brojem žbica jer su oni aerodinamičniji.

 

kotaci-za-bicikle_2017-03-20_10-59.png 

Iako je karbon u svijetu biciklizma pojam za kvalitetu (ali i skupoću), zapamtite da karbonske felge zahtijevaju posebne gumice kočnica za efikasno kočenje. Naime karbonska vlakna slab su provodnik topline što se naročito vidi kod kiše, pa pripazite da tijekom vožnje ne odlutate u neki grm.

 

Jesmo se napisali, zar ne? Na žalost, popisu ni približno nije kraj, no barem smo spomenuli neke od glavnih elemenata na koje trebate pripaziti. 

 

No da ne bi lutali u svijetu zbunjenosti imate nas :)


Na web shopu pogledajte što sve nudimo i slobodno dođite u bilo koji od naših dućana.


Zajedno ćemo već nešto skombinirati.


skrolaj na vrh