Znate li kako napumpati i dobiti savršen tlak u gumama za bicikl?

objavljeno: 30.06.2017.

Svaki biciklist želi što kvalitetniji i brži bicikl. I baš se zbog brzine svom silom trude što više olakšati bicikl kupujući bolju i lakšu dodatnu opremu.

 

Naravno, to nije ništa loše. Štoviše, to je za pohvalu. No, iznenađujuće je kako većina vas propušta jednostavan i besplatan način za poboljšanje performansi na biciklu, a to je odgovarajući tlak u gumama.

 

Tlak u gumama je veoma složena stvar jer na njega između ostalog utječu širina obruča, koliko kočite i kakve su temperature zraka. No s druge je strane tlak u gumama prilično jednostavna stvar jer možete unedogled eksperimentirati. Jednom gume napumpajte slabije, jednom jače pa vidite što vam odgovara.

 

No evo četiri osnovnih stvari koje bi trebali znati o tlaku u gumama.

Tlak ne treba biti isti za prednju i zadnju gumu

 

Većina će napumpati i prednju i zadnju gumu jednako. I dok je to na prvi pogled logično, razmislite ponovno. Tjelesna ravnoteža na biciklu nije raspoređena 50-50. Više je 40 posto prema naprijed, a 60 posto otraga.


nagib-bicikl.jpg

 

Naravno, ova “ravnoteža” može varirati od biciklista do biciklista, no prema istraživanju Sveučilišta u Coloradu koje je testiralo profesionalne bicikliste općenito se radi o omjeru 33-67 do 45-55.

 

Ako ste znatiželjni kojoj grupi pripadate, postoji jednostavan test:

 

- Korak 1: izvažite sebe i bicikl sa svom biciklističkom opremom, uključujući i cipele
- Korak 2: Stavite vagu pod prednji kotač, a ispod zadnjeg stavite blok jednake visine kao vaga. Sjednite na bicikl i zamolite prijatelja da vas pridrži. Izvažite težinu prednjeg kotača
- Korak 3: Ponovite postupak za stražnji kotač.

Omjer ukupne težine i težine prednjeg i zadnjeg kotača trebao bi dati postotak ukupne težine na svakom kotaču. Loše vijesti? Nema znanstvene formule za podešavanje tlaka u gumama na temelju raspodjele težine.

 

Realno gledajući, pritisak koji će vam odgovarati ovisit će o raznim stvarima, uključujući vrstu guma i stil vožnje, no pokušajte napumpati prednju i zadnju gumu kako spada.

Vodite se ovim smjernicama. Ako težite 70 kg, a omjer težine je 40:60 to znači da je 30 kg na prednjem kotaču, a 40 kg na stražnjem kotaču. Zato bi prednja guma trebala imati manji pritisak od zadnje. Za recimo 15-20 posto.

 

Viši tlak u gumama ne mora značiti i manji otpor na površinu ceste

 

Jedno od prvih biciklističkih mudrosti koje naučimo je da će tvrđe gume, tj. viši tlak zraka pružati manji otpor na glatku površinu pa ćemo stoga ići i brže. I to je stvarno istina. No, recite, koja cesta je savršeno glatka? Visoki tlak u gumama zapravo vas usporava i može biti opasan kod naglih skretanja u zavoje.

 

zavoj-visoki-pritisak-guma-bicikl.jpg


Pravilno napumpane gume ublažavaju udarce od udubina na cesti, a preveliki pritisak direktno prenosi sve udarce s ceste čime se žrtvuje brzina i udobnost vožnje.

Općenito govoreći, tlak u gumama možete odrediti prema vrsti ceste i bicikla:

 

- Cesta u dobrom stanju: 7 bara
- Grubija cesta: 6 bara

- Mokre ceste: za bolje trenje i prianjanje 0,5 bara manje nego obično

- Brdske gume: 2-3,5 bara

- Cestovne gume: 8,5-9 bara

- Hibridne gume: 3,5-5 bara

 

Tlak gume ovisi o tjelesnoj težini i širini obruča

 

Što ste teži to će biti potreban viši tlak u gumama. Uz tjelesnu težinu pribrojite i težinu bicikla i prtljage koje nosite sa sobom. Na primjer, biciklist težine 75 kg i tlakom gume od 7 bara imat će isti otpor na cesti kao biciklist težine 90 kg s tlakom gume od 8 bara.

 

No ipak, ovo pravilo nije striktno zacrtano, pa je bitnije da nikad ne prelazite iznad ili ispod preporučene visine tlaka koja piše na gumama.

No pravilo koje nije sporno je pravilo da uža guma nosi i veće opterećenje što znači da je potreban i viši tlak. Općenito govoreći, za svaki dodatni kilogram koji guma mora nositi (težina biciklista, bicikla i prtljage), tlak u gumama mora se povećati za jedan posto.

 

Evo okvirne tablice:

pritisak-guma-bicikl.PNG

 

I na kraju: najveći problem je što često ne znate koji je tlak u gumama

 

Ako pumpate gume podnom pumpom, ona vjerojatno ima i mjerač. Loša vijest je da ti mjerači nisu baš tako točni jer oni često mjere tlak u samoj pumpi, a ne tlak u gumama. A i kvaliteta mjerača varira od pumpe do pumpe. Može se raditi o razlici od samo nekoliko decimala, no vidjeli smo i pumpe koje odstupaju i do jednog bara.

No dobra strana je da barem svakog puta napumpate gume istim tlakom.

 

Kako to popraviti? Kupite kvalitetne pumpe kod nas! Imamo pumpe s manometrom, tj. mjeračem, a mogu biti mini pumpe, podne pumpe, pumpe koje će turbo napumpati gumu… Ma svakakve!

 

pumpanje-gume-2.jpg


Najbolje da sami vidite u web shopu ili dođete kod nas u dućan!

Sretno vam pumpanje! :)