Vodič za početnike: Osnovne tehnike bicikliranja ili kako ići brzo k'o raketa

Vodič za početnike: Osnovne tehnike bicikliranja ili kako ići brzo k'o raketa
objavljeno: 07.04.2017.

Biciklizam je iz godine u godinu sve popularnija aktivnost. Pogotovo kada dođe lijepo vrijeme. Tada svi iz spremišta uzmu svojeg ljubimca, obrišu prašinu s njega i krenu pedalirati.


Naravno, svi se znamo voziti biciklom (barem oni koji se ne voze kao muhe bez glave), no što kada se odlučite na zahtjevniji izazov?


Umjesto obične rekreacijske vožnje gradom, ove godine želite doći u top formu i upustiti se u ozbiljniju vožnju biciklom.

 

Bilo da se radi o cestovnom ili brdskom biciklizmu, uvijek postoje neki savjeti koji će vam olakšati vožnju. Primjenjivi su za svaku vrstu vožnje, pa prije nego što se uputite na cestu, dobro upoznajte svoj bicikl i škicnite u našu malu škrinjicu znanja :)

 

Položaj na biciklu

 

Postoje tri osnovna položaja na biciklu: neutralan (sjedeći), nagnuti, stajaći.

 

1. Neutralan položaj na biciklu


polozaj-na-biciklu-2.jpg


Neutralan položaj je kada biciklist sjedi na sjedalu, a ruke su na ručicama bicikla te pokrivaju kočnice. To znači da je biciklist u svakom trenutku spreman zakočiti.

 

Ako je bicikl pravilno podešen, ruke bi trebale biti pod kutom od 90 stupnjeva u odnosu na trup tijela.

 

Ovaj položaj bi na početku mogao izgledati kao da ste previše nagnuti unaprijed, no s vremenom ćete se prilagoditi.

Najbolji je za male brzine i kod vožnje u opasnim uvjetima, tj. na mokrim i skliskim cestama, a nikako nemojte biti u ovom položaju kod velikih brzina jer bi mogli izletjeti s bicikla.

 

2. Nagnuti položaj na biciklu (u obliku kapi)


voznja-biciklom-2.jpg


Biciklisti su u nagnutom položaju i ruke su im na donjem dijelu kormila (u obliku roga za cestovni biciklizam). Biciklisti su obično u tom položaju ako žele dobiti više aerodinamičnosti i ići brze niz cestu.

 

U ovom je položaju sigurnije biti tijekom spuštanja nizbrdo jer tako imate više kontrole nad kočnicom. Možete brže i jače kočiti, a zbog nagnutog položaja tijela, bicikl ima malo težište, pa ćete se i zaustaviti brže.

 

3. Stajaći položaj

 polozaj-na-biciklu6.jpg

 

Iako se preporučuje sjediti, stajaći položaj se prvenstveno koristi kod uspona jer tako možete proizvesti više snage.
Da bi zauzeli stajaći položaj, iz neutralnog položaja polako povucite težinu prema naprijed i polako se uzdignite. Ne zaboravite držati pedalu!

 

Stajaći položaj je najkorisniji na dugim usponima, kada se ritam pedaliranja usporava i kada morate ići što je brže moguće jer tako aktivirate više mišićnih skupina.

 

Kod velikih brzina pripazite na zavoje

skretanje-u-zavoju.jpg 

 

Većina početnika pretpostavlja da se smjer vožnje mijenja okretanjem kormila bicikla. Dok to može proći kod malih brzina, ovakav način skretanja se ne primjenjuje kod velikih brzina.

 

Umjesto okretanja kormila, nagnite tijelo i bicikl u smjeru u kojem želite ići.

 

Kočite prije ulaska u zavoj

 

U zavoj bi trebali ići brzinom koju želite konstantno imati u zavoju.

 

Ako kočite kroz zavoj, bicikl će prokliziti ili će svojeglavo željeti skrenuti s puta, a vi ćete se naći u borbi luđačkog mijenjanja brzina i kočenja.

 

Općenito bi u vožnji kroz zavoj trebali raditi samo jednu od sljedećih stvari:


- kočiti,

- skretati ili

- pedalirati.

 

Kombinacija tih stvari može dovesti do katastrofe.

 

Gledajte ispred sebe

 

Tijelo voli pratiti oči, pa usmjerite pogled kamo želite ići. Uobičajena pogreška kod početnika je da gledaju u ono što pokušavaju izbjeći, a to obično rezultira sudarom s tim objektom.

 

Najbolje je usmjeriti pogled daleko u jednu stranu, a ne točno ispred sebe. Kukove okrenite u smjeru u kojem želite ići jer kukovi određuju smjer bicikla.

 

Pravila kod mijenjanja brzina na biciklu

 

Došli smo do jedne od najsloženijih radnji na biciklu - pravilno mijenjanje brzina. Iz tog ćemo razloga pokušati proći sva osnovna pravila jer ako pravilno ne mijenjate brzine, tada samo štetite biciklu, sebi, a i vožnji. 

 

Bilo da se želite baviti brdskim ili cestovnim biciklizmom ili želite biciklirati samo radi gušta, svi će bicikli imati zupčanike. To su mala mehanička čuda zbog kojih ravnom cestom idete brzinom munje i daju vam dovoljno snage da prijeđete brijeg, a da pritom ne izgubite pluća.

 

Evo nekoliko savjeta kako pravilno mijenjati brzine. 

 

1. Vježbom do savršenstva


Realno gledajući, brzine ćete koristiti gotovo uvijek. Zato je dobro biciklirati što češće kako bi dobili osjećaj za mijenjanje brzina.

 

Pokušajte naći mirniju lokaciju s barem jednim usponom. Vozite se gore-dolje i pokušajte mijenjati prednju i zadnju brzinu.

 

Prvo mijenjate samo prednju, drugi puta samo zadnju kako bi vidjeli što točno koja radi. Začas ćete instinktivno mijenjati brzine. Ovo vježbanje će vam kasnije pomoći da u pravom trenutku prilikom uspona promijenite na manju brzinu.

 

2. Desna ručica = zadnji zupčanik, lijeva ručica = prednji zupčanik

 

mijenjanje-brzina.jpg

 

 

Bicikli imaju dva seta brzina.

 

Prednja brzina (zupčanik) kontrolira se lijevom ručicom za mijenjanje brzina i dat će velike promjene u brzini. Prednja brzina je zapravo lančanik koji se u većini slučajeva sastoji od tri zupčanika po kojima se mijenja brzina.

 

Stražnja brzina (zupčanici) zajedno čine kasetu po kojoj se lanac miče gore-dolje, a kontrolira se desnom ručicom za mijenjanje brzina.


3. Ne mijenjajte samo jednu brzinu

 

Većina novih biciklista rade jednu te istu pogrešku. Misle da je dovoljno mijenjati samo zadnju brzinu, pa s vremenom stvore naviku mijenjati samo nju.

 

Ovdje uglavnom sve štima, osim jedne stvari. Svakako bi trebali izbjegavati ekstremitete između prednjeg i zadnjeg zupčanika. Tako na primjer istovremeno ne bi smjeli koristiti najmanje prednje i stražnje zupčanike, kao ni prednje i stražnje najveće zupčanike.


Tako izdužuje lanac koji se s vremenom može otpustiti i deformirati.


Naravno da taj problem nećete otkriti odmah, no s vremenom ćete istrošiti lanac i zupčanike što će dovesti do skupih troškova.

 

4. Uhvatite se ukoštac s uzbrdicom

 

Kada se približavate uzbrdici odmah se pripremite na mijenjanje, tj. smanjenje brzina. Tako se nećete naći u situaciji da jedva pedalirate do pola uzbrdice i mijenjate brzinu tek kad više stvarno ne ide. 

 

polozaj-na-biciklu7.jpg

 

 

Puno je lakše voziti uzbrdo ako što prije smanjite brzinu, no trebat će vremena da se naučite prebaciti na pravu brzinu u pravo vrijeme. U protivnom će lanac biti prenapeti što će onemogućiti mijenjanje brzine


Ako vam je i kroz neko vrijeme preteško voziti uzbrdo, pokušajte se voziti cik-cak i postupno mijenjati brzine.


5. Lijevo = velike promjene, Desno = fino podešavanje

 

Ako se približavate uzbrdici, preporučujemo odmah promijeniti prednju brzinu s lijevom ručicom za mijenje brzina (onu jaču), nego zadnju brzinu s desnom ručicom za mijenjanje brzina.

 

Budući da prednja brzina daje jaču promjenu u brzini, tijekom penjanja uzbrdo ćete lakše i finije moći smanjivati zadnju brzinu i tako lakše pedalirati.

 

6. Nemojte prebrzo mijenjati brzinu


Ako ubrzavate niz brdo ili ravnu cestu, primamljivo je što brže povećati na veću brzinu. Ili odmah preskočiti par brzina da bi bili u što većoj.  

 

polozaj-na-biciklu.jpg 

 

Zbog takvog mijenjanja brzina lanac često iskoči iz zupčanika i umjesto da bicikl nosi vas, na kraju vi nosite njega na leđima.


Radije postupno mijenjajte brzinu, pazeći da lanac sjedne na svaki zupčanik. Tek tada dalje mijenjajte brzinu.

 

Evo, nadamo se da smo vam bili od nekakve koristi. No imajte na umu da su ovo samo osnove osnova. Na ovu temu ima još svašta za reći. 

 

Ako trebate kakav savjet, generalku bicikla prije vožnje, opremu ili dijelove za bicikl, slobodno nam se javite. Dođite do naših dućana ili pogledajte našu ponudu na internetu

skrolaj na vrh