8 zanimljivih činjenica o biciklima i biciklizmu koje sigurno niste znali

objavljeno: 23.06.2017.

Koristite ih svakodnevno za odlazak na posao, u trgovinu ili školu. Mislite da ne postoji ništa zanimljivo što ne znate o tim cestovnim vozilima s dva kotača na ljudski pogon?

 

Donosimo vam zanimljive činjenice o tehničkom postignuću iz razmjerno nedavne prošlosti. Da, pričamo o biciklima.

 

Porastom ekološke svijesti i sve gušćeg gradskog prometa mnogi su se odlučili prebaciti na pedale i pedalirati kao profesionalci. Danas na svijetu ima više od milijardu bicikli, a čak 40% njih voze Kinezi.

 

Uzrok rasta popularnosti bicikla nije samo ekonomska kriza, skupi benzin i nafta koje bicikl čine sve poželjnijim prijevoznim sredstvom, nego i druge koristi koje donosi biciklizam, u prvom redu zdravstvene.

 

U bliskoj budućnosti logičnim se čini slijed događaja gdje bicikli u potpunosti zamjenjuju automobile u gradskim središtima, barem kada im vremenski uvjeti to omogućuju.

 

To je već postalo sasvim normalno u Francuskoj, Nizozemskoj, skandinavskim zemljama... Tamo gdje je hladnije. U Hrvatskoj prema tome idemo polako, ali sigurno :)

 

Kupnja ekoloških ljubimaca na dva kotača u stalnom je rastu, a pada potražnja za automobilima.

 

Sada kada ste spremni, pročitajte pet činjenica o biciklima koje smo izdvojili za vas.


1. Hrvati i bicikli


U Hrvatsku se godišnje prosječno uveze oko 200 tisuća bicikli. Najmanji uvoz zabilježili smo krizne 2010. godine kada je ta brojka bila 127 tisuća komada, koje su hrvatski uvoznici platili 90,2 milijuna kuna.

 

Par na biciklima

 

Iako nam bicikliranje ide jako dobro pisanje o biciklima nam nije jača strana, jedina domaća literatura koja obrađuje anatomiju bicikla i tehničke aspekte je diplomski rad Gordana Krpanca - Konstrukcija brdske dvokolice iz 1991.


2. Biciklistička natjecanja kroz povijest


29. lipnja 1886. održana je prva biciklistička utrka u Zagrebu, vozila se na Zrinjevcu, a utrkivalo se u dvije kategorije: veliki i mali bicikli. Od tada do danas odvožene su mnoge utrke, a najpoznatija je sigurno Tour of Croatia, utrka duža od 1000 kilometara.


Tour of Croatia najpoznatija je domaća biciklistička utrka

 

Biciklizam se kao disciplina pojavio već na prvim Olimpijskim igrama 1896. godine u Ateni, a u Francuskoj je 1888. godine održana neobična utrka između konjanika, biciklista i lovačkih pasa. Trku su poveli lovački psi, pojurili su i konjanici, ali su na cilj ipak prvi stigli biciklisti.

 

3. Najlakši i najteži bicikli na svijetu


Njemački biciklist Gunter Mai konstruirao je 2008. godine samo tri kilograma težak bicikl. Kasnijim doradama uspio je spustiti težinu na 2,8 kilograma. 2010. odustao je od svog izuma, rastavio ga i rasprodao njegove dijelove.


Po blatu se bicikl nosi


Najteži bicikl na svijetu djelo je Belgijanca Jeffa Peetersa. Za Guinnessovu knjigu rekorda izgradio je najteži bicikl u voznom stanju. Za konstrukciju je iskoristio dvije traktorske gume i ram od recikliranog metala, a težio je impozantnih 859 kilograma. Naravno, mogao je ići samo ravno.

 

4. Zašto se bicikl pokreće na pedale?


Bicikl na pedale najjeftinija je opcija

 

1975. godine je većina bicikala imalo pogonsku osovinu umjesto pedala s lančanicima, a predstavljeni su kao revolucionaran novi dizajn koji prati prirodan rad nogu. Sedamdesetih godina prošlog stoljeća popularni su bili bicikli na kablove.

Fizičari su izračunali da kod bicikala postoji veća iskoristivost, a polužni princip se rijetko viđa jer nije bilo puno serijskih bicikli takve vrste.

Znate li koji je razlog zašto su danas bicikli na pogon na pedale preko lančanika i lanca? To je najjeftinija opcija :)

 

5. 3 najskuplja bicikla u povijesti i Lance Armstrong


najskuplji-bicikl-na-svijetu_1274.jpg

 

Iako su bicikli sigurno jedan od najekonomičnijih oblika cestovnog prijevoza i ne predstavljaju raskoš i glamur to uvijek nije slučaj. Postoje bicikli napravljeni od zlata ili dijamanata koji vrijede milijune kuna.


Kaws Trek Madone jedan je od modela koji je dizajniran za Lance Armstronga 2009. godine za utrku u Castilli. Kasnije je prodan na aukciji, a svih milijun kuna otišlo je u humanitarne svrhe, oboljelima od raka.

Trek Yoshimoto Nara je još jedan skupocjeni bicikl povezan s Armstrongom. Dobio ga je na poklon kada je pobijedio rak 2000. godine, a ovaj superlaki karbonski stroj vrijedio je 300 tisuća kuna više od Kaws Trek Madone.

Trek Butterfly Madone najskuplji je bicikl na svijetu. Damien Hirst je dizajnirao bicikl prepun leptirića koji vam garantiraju prepoznatljivost, a inspiraciju je pronašao u najvažnijoj pobjedi Lance Armstronga - onoj protiv raka. Ok, slijedi cijena! Cijena takvog modela je 3 milijuna 300 tisuća kuna.

 

6. Tko je napravio prvu kacigu?


Žena s kacigom na biciklu

 

1975. godine Bell Auto je napravio prvu pravu biciklističku kacigu. Bila je izrađena od tvrde plastike i materijala koji je sličan pjeni. To je bio početak modernih kaciga kakve danas koristimo.

1984. godine Američki nacionalni institut za standarde prvi puta je predstavio standarde za biciklističke kacige. Iste godine predstavili su prve dječje kacige, ali problem je bio ventilacija kacige. Godinu dana kasnije Snell B85 standard za kacige je predstavljen i prvi je koji je široko prihvaćen. Nakon njega uslijedili su nadopune u B90 i B95 standarde.

 

7. Biciklističko zvono: vrste i povijest


Jedan od obaveznih dijelova koji se moraju naći na svakom gradskom pa i cestovnom biciklu je zvono kojim ćemo obavijestiti pješake o našem pravcu kretanja. 

Nije sigurno tko je napravio prvo zvono ali prvi patent za biciklističko zvono glasi na ime John Richard Dedicoat. Britanski izumitelj koji je uz zvono patentirao i šiljilo, a radio je i s velikanom Jamesom Wattom.

 

Alian zvono za bicikl Crno outter space zvono za bicikl


Uz klasična ding-dong zvona postoje i trube. Truba se zapravo sastoji od gume koja pod pritiskom ispušta zrak u metalnu trubu i vani dobivamo svima poznat zvuk. Ding-dong zvona se sastoje od mehanizama koji udaraju o metalne pločice i na taj način proizvode mehaničke valove upozorenja.

 

8. Tandem bicikl i zaljubljene blizanke

 

Kada je čuo svoje blizanke kako se svađaju koja od njih će uzeti tandem bicikl kako bi se provazala sa simpatijom, otac s Floride doskočio je problemu na genijalan način. Kako je simpatija blizankama bio isti dečko otac je predložio da izgradi bicikl za troje.

 

Tandem bicikl idealan je za zaljubljene


Na nagovor žene dodatno su povećali kapacitet i malo po malo dospjeli u Guinessovu knjigu rekorda s najdužim vozilom na pedale. Za potrebe rekorda izgradio je 42 metra dugo vozilo s 26 kotača kojeg su vozili više od 1100 kilometara.


Modele vozila na pedale s 26 kotača nemamo u Rog Jomi, ali Trekovih bicikli ima svih vrsta za svakoga :)

Nađi svoj bicikl u Rog Jomi