Stop! Počnite pravilno upotrebljavati kočnice na biciklu

Stop! Počnite pravilno upotrebljavati kočnice na biciklu
objavljeno: 01.12.2017.

Vožnja biciklom je kao i plivanje ili hodanje - jednom kad naučite voziti bicikl, nikada ga nećete zaboraviti voziti.

To je istina.

 

A s određenog gledišta to je isto tako i veliki problem. Zašto? Zato što nas je malo tko od roditelja naučio kočiti i pravilno manevrirati biciklom.

 

Sad vam je nad glavom veliki upitnik, zar ne?

 

Naime, znati pravilno koristiti ove dvije ručkice jedna je od najvažnijih vještina za svakoga na dva kotača. I za mountain bikere i za cestovne bicikliste, pa i za rekreativce. Tako će mnogi dok jure nizbrdo prejako kočiti zbog straha, cestovni biciklisti će zbog brzine često pritiskati kočnice do kraja, a downhill biciklisti će pri padu s brda stiskati i puštati kočnice kao ludi.

 

Budući da se nepravilnim kočenjem gubi kontrola nad biciklom, a i uništava se bicikl, važno je znati kako pravilno i učinkovito kočiti. Evo nekoliko savjeta iz prve ruke :)

 

Naučite koja ručica aktivira koju kočnicu

 

Započnimo s osnovama. Najčešće je prednja kočnica ona s lijeve strane upravljača, a stražnja kočnica je ona na desnoj strani upravljača. Zašto najčešće? Jer si svaki biciklist vrlo lako može zamijeniti ove dvije ručkice i lijevu namjestiti za zadnju kočnicu, a desnu za prednju.


Kako bi učinkovito kočili, prednju kočnicu pritisnite kada se želite zaustaviti, a zadnju kočnicu kada želite usporiti. Zašto? Jer oko 70-80 posto zaustavne snage dolazi iz prednje kočnice, a tek 20-30 posto iz zadnje.

 

Bicikl ima dvije kočnice. S kojom kočiti?


kocnice-bicikl-2.jpg

 

Budući da bicikl ima dvije kočnice (jednu za svaku ruku), najbolje je pritisnuti obje. Tako smo sigurni da ćemo se 100% zaustaviti na vrijeme, a i tako su nas od malena svi učili!

 

Jer priča ide ovako: ako prejako pritisnemo samo prednju kočnicu, past ćemo preko bicikla, a ako ćemo upotrebljavati samo zadnju ona će brzo zaštekati, izlizati se i morat ćemo kupiti novu. Dakle, najbolje je pritisnuti obje istovremeno.

 

To je zaista izvrstan savjet za početnike koji se još nisu naučili koristiti kočnice. No ako ne završite s ovom fazom, nikada se nećete moći učinkovito i na vrijeme zaustaviti, a i sa stiskanjem obje kočnice bi opet lako mogli pasti.

 

Ako se primjenjivanjem sile kočenja stražnji kotač slegne dok i na prednji kotač primjenjujemo silu kočenja, stražnja strana bicikla će se naginjati ispred prednje strane jer je naprijed veća sila usporavanja od stražnje. Kad stražnja guma počne kliziti, bicikl može otići postrance, a vi možete samo otići dolje s bicikla.

 

Kada koristiti prednju kočnicu?

 

Sigurni smo da su vas barem jednom u životu upozorili da ne kočite samo prednjom kočnicom jer bi tako mogli preko upravljača sletjeti s bicikla. No vjerujte da se dobrom tehnikom to nikada neće dogoditi.

 

Zadnja kočnica je OK za situacije gdje je brzina slaba i gdje ima malo trenja. No na suhoj cesti će samo prednja kočnica dati maksimalnu snagu za zaustavljanje. Na primjer, ako iznenada ugledate veliki kamen nasred ceste, zadnjom se kočnicom nećete moći zaustaviti na vrijeme. U tim se trenucima početnici često uhvate i za prednju kočnicu koju prejako stisnu i odu s bicikla.

 

kocnice-bicikl-7.jpg

 

Doduše, to se nikada neće dogoditi sa zadnjom kočnicom jer čim se zadnji kotač počne dizati on proklizne kako bi ograničio silu kočenja. No s druge strane, sa zadnjom kočnicom je potrebno duplo više vremena za zaustavljanje pa bi mogli reći da je ona prilično nesigurna za one koji vole brzinu.

 

Pa kako i kada kočiti prednjom kočnicom? Prednjom kočnicom kočite kad trebate kontrolirati brzinu, a i bicikl. Uz lagani pritisak kočnice, učvrstite ruke na upravljaču, lagano podignite stražnjicu i pomaknite se natrag koliko god možete kako bi zadržali centar gravitacije. Ovo pravilo naginjanja vrijedi za prednju, zadnju i obje kočnice.

 

Kada koristiti zadnju kočnicu?

 

Profesionalni biciklisti prednju kočnicu koriste 90 posto vremena, no postoje slučajevi kada je mnogo poželjnija zadnja kočnica.

 

- Glatka, skliska površina. Na suhoj cesti, osim ako se ne radi o skretanju u veliki zavoj, teško da ćete s prednjom kočnicom pasti s bicikla. No na skliskim cestama to je itekako moguće.


- Neravne površine. Na grubim površinama, kotači mogu odskočiti u zrak pa ako je moguće, nemojte koristiti prednju kočnicu. Isto tako, približavate li se rupi na cesti, prednja kočnica neće stvoriti dovoljno trenja između bicikla i ceste, tj. nećete uspjeti stabilizirati bicikl i pripremiti ga za rupu.


- Prednja guma je probušena. Ako je prednja guma probušena trebali bi koristiti zadnju kočnicu jer kočenje po probušenoj gumi može izbaciti gumu s kotača i uzrokovati bolni pad.

 

Kada trebate kočiti s obje kočnice?

 

- Ako prednja kočnica nije dovoljno snažna

 

- V-brake kočnice po mokrom vremenu gube svoju snagu, pa je najbolje koristiti obje

 

- Tijekom spuštanja niz brdo, moguće je da se umorite, a i u opasnosti ste od pregrijavanja gume. U tom slučaju koristite obje kočnice, no ne istovremeno. Malo koristite prednju, malo zadnju kako bi jednako zagrijali oba obruča na kotačima.


- Kada ulazite u veliki zavoj, prvo treba zakočiti zadnjom kočnicom kako bi smanjili brzinu. Dok ste u zavoju pritisnite i prednju kočnicu. Kočenjem s objema kočnicama smanjujete vjerojatnost da će jedan kotač prokliznuti i da ćete pasti. Kada izlazite iz zavoja i kada ste dosegnuli željenu brzinu, polagano otpustite prednju, pa zadnju kočnicu i nastavite dalje.

 

kocnice-bicikl-6.jpg

 

 

U osnovi to je to! Evo još nekoliko ključnih savjeta:


- Doživljavajte ljude oko sebe! Ako se vozite u grupi, nikada nemojte naglo kočiti


- Ako se približavate zavoju, usporite brzinu prije nego što uđete u zavoj kako bi bili spremni za ono što vas čeka iza zavoja


- Na novijim biciklima pripazite kako kočite. Naime, za naglo zaustavljanje je dovoljno zakočiti sa samo dva prsta.


- Pokušajte izbjegnuti napete ruke prilikom kočenja


- Ako idete niz brdo, za dodatno kočenje koristite i svoje tijelo tako da se tijekom spuštanja uspravite.

 

Da bi što učinkovitije kočili potrebno je imati dobre kočnice, a i gume! Uživate u vožnji i slobodno zakočite kod našeg dućana :)

kocnice-bicikl.jpg

skrolaj na vrh