Rezultati petrage
HR | EN

Potpuni vodič o kočnicama na biciklu

objavljeno: 19.10.2018.
Potpuni vodič o kočnicama na biciklu

Kupovina bicikla trebala bi biti sasvim jednostavna stvar. Znaš da ti treba novi bicikl za vožnju na posao i zapravo ti je sasvim svejedno koje su mu karakteristike. Bitno je da lijepo izgleda i služi svojoj svrsi.

 

No, nismo svi jednaki. Ima onih koji prije kupovine pregledaju milijun modela na web stranicama koje prodaju bicikle, čitaju forume i debatiraju na društvenim mrežama. Naravno, dobra priprema je polovica posla, a to čini kupovinu jednostavnijom.

 

Najvažnija pitanja na koje biste trebali imati odgovor prije kupovine bicikla su:

• Na kakvom terenu ćete voziti?
• Koje karakteristike bicikla su vam važne?

 

Mačji kašalj, zar ne? :D

 

Gdje ćete voziti vjerojatno već znate, ali ajmo malo o karakteristikama. Kod kupnje bicikla možete birati visinu rame, oblik sjedala, kormila (ili volana), debljinu kotača i vrstu kočnica. Nije to neka mudrost, ponekad prevagne izgled, a ponekad svrha.

 

Za sportsku vožnju i utrke odaberite manju ramu, a za duže rute izaberite veću ramu. Tako je i sa sjedalima. Za brzu vožnju najbolje je uže, dok su za lagano uživanje u vožnji kroz prirodu bolja široka sjedala. Različita kormila također imaju svoju svrhu, a sigurno ste uočili ona koja izgledaju kao ovnovi rogovi. I znate da su ona karakteristična za trkaće bicikle. A što je s kočnicama?


trkaci-bicikl-kocnice.jpg

 

E, tu smo vas čekali. Mali detalj koji rijetko tko primjećuje ili razmišlja o njemu, a itekako je važan. Prednje, stražnje, mehaničke, hidraulične, V-kočnice... znate li razliku?

 

Što trebate znati o kočnicama?

 

Jedna od najvažnijih vještina nakon što naučite voziti bicikl je znati pravilno upotrebljavati kočnice. Te vještine pratit će vas cijeli život, posebno ako mali Marko jednog dana odluči postati mountain biker, tada će mu kočnice biti itekako potrebne pri spuštanju s brda.

 

Marko će u svojem slučaju odabrati disk kočnice, a osim takvih postoje još i:

čeljusne kočnice (V-brakes),
klasične kočnice (Cantilevers) i
obručne kočnice (Calipers).

 

Svaka vrsta kočnica ima svoje karakteristike.

 

Karakteristike kočnica

 

Kao što smo već spomenuli, za mountain biking najbolje su disk kočnice, a u svijetu biciklizma najpopularnije su V-kočnice. Osnovna razlika u kočnicama je njihova učinkovitost i sam princip rada.

 

Čeljusne kočnice (V-kočnice)

 

Kad su V-kočnice stupile na scenu, mnogi su ih smatrali kočnicama revolucionarnih performansi za sve off-road bicikle, cestovne, ali i hibridne. V-kočnice karakterizira pouzdanost, velika sila i iznimna lakoća kočenja. No, da bi kočenje bilo kvalitetno, kotač mora biti centriran.

 

v-kocnice.jpg

 

Jedini nedostatak V-kočnica je u tome što kočenje otežavaju vlažni i blatni uvjeti. Tada je kočenje i do 60% slabije. Iako su svi noviji modeli bicikala opremljeni disk kočnicama, V-kočnice još uvijek su dobar izbor s nešto nižom cijenom od disk kočnica. Jednostavne su za ugradnju, ali vodite brigu da kočione poluge budu kompatibilne. Većina ih dolazi s kočionim jastučićima (paknama), a zamjena je jednostavna.


Disk kočnice


Disk kočnice mogu biti mehaničke i hidrauličke. Njihova osnovna razlika je u tome što su mehaničke su jeftinije i ostvaruju slabiju silu kočenja. Za jačinu kočenja potrebna je snaga ruke, no imaju više prostora za modulaciju, tj. lakše je podesiti njihovu jačinu kočenja.

 

Kod hidrauličkih disk kočnica potrebna je kompatibilnost između ručice kočnice, uljne cijevi, čeljusti diska i rotora kočnice. Prednost disk kočnica je u lakšem doziranju jačine kočenja, izdržljivije su na visokim temperaturama, ali su skuplje od mehaničkih.


disk-kocnice_2018-10-19_16-13.jpg

 

Hidraulične kočnice kompliciranije su za održavanje jer ih je potrebno odzračivati. Naime, kod hidraulike se sila prenosi tekućinom između koje se može nakupiti zrak kojega je potrebno stlačiti kako bi tekućina fluidnije tekla i one ne bi slabije radile.

 

Za razliku od V-kočnica, disk kočnice učinkovito koče u svim vremenskim uvjetima - od blatnjavih i prašnjavih cesta, pa sve do mokrih i snježnih.


Klasične kočnice (Cantilevers)


Klasične kočnice pojavile su se prije V-kočnica i tada su se najčešće ugrađivale na brdske bicikle. Nažalost, rijetki ih shopovi još uvijek drže u svom asortimanu, ali ih mountain bikeri još uvijek vole.

 

Za nostalgiju su djelomično zaslužni jednostavnost i niska cijena, a nedostatak je u tome što ne odgovaraju današnjim visokim standardima vozača i performansama bicikla te ih se teže podešava. Kod postavljanja vodite brigu da poprečna sajla koja ih povezuje bude što bliže kotaču. Tako ćete postići najveću kočionu snagu.

 

Obručne kočnice (Calipers)

 

Obručne kočnice rade na principu hidraulike te se aktiviraju preko ručica kočnica na upravljaču. Sila kočenja se preko sajle ili fluida prenosi na čeljust kočnice gdje gumice kočnica svojim oslanjanjem na rub obruča ostvaruju silu kočenja.

 

caliper-kocnice-obrucne-hidraulicne-kocnice.jpg

 

Prednosti obručnih kočnica je vrlo precizno i brzo kočenje. Ne smeta im blatnjav teren, no snijeg će ih učiniti neefikasnima. Iako je teško postavljaju, njihovo održavanje nije zahtjevno. Nije ih potrebno čistiti ili podmazivati, ali cijena im je vrlo visoka.

 

Još jedan savjet za kraj…

 

Pazite da prilikom održavanja i izmjene kočnica ne koristite krivi alat, ne postavljate međusobno nekompatibilne dijelove ili pogrešnu tekućinu za održavanje - to bi ih moglo uništiti.

 

Ma uostalom, znate što bismo vam najbolje preporučili?

 

Posjetite naše prodajne servise, naši majstori znaju točno kako će riješiti vaš problem! ;)