Mehaničke vs. hidraulične disk kočnice za bicikl: koje su bolje?

objavljeno: 19.05.2017.

Kod kupovine bicikla često primjećujemo kako većinu vas baš boli briga za kočnice. Znate da postoje disk kočnice i “one obične” (kako ih volite zvati) i to je to. Zapravo, neke više interesira sama boja bicikla nego njegova oprema.

 

Iako se vodi popriličan broj debata oko disk i V-kočnica, mi smo se ipak odlučili za usporedbu hidrauličnih i mehaničkih disk kočnica jer su disk kočnice češći odabir kupaca (osim ako se ne radi o cestovnom biciklu).

 

Disk kočnice odlične su za brdske bicikle jer imaju bolji performans od V-brake kočnica koje gube doticaj s obručem kotača čim se on zamaže ili smoči što rezultira slabijim kočenjem.

 

Da bi uspješno izabrali vrstu disk kočnica, trebali i nešto znati o njima! Pa evo nekoliko osnovnih razlika, njihovih prednosti i nedostataka.

 

Razlika u radu mehaničkih i hidrauličnih disk kočnica

 

Glavna razlika između mehaničkih i hidrauličkih disk kočnica je njihova učinkovitost i sam princip rada.

 

rotor-disk-kocnice.PNG

 

Mehaničke disk kočnice rade po principu V-kočnica, no mnogo su bolje od V-brake kočnica (posebno po mokrom vremenu). Silu kočenja ostvaruju pritiskom pakni na rotor diska čime se kinetička energija pretvara u toplinu i tako se usporava bicikl.

 

Hidraulične disk kočnice u sebi sadrže ulje koje se zbog velike topline pri kočenju zagrijava. Da ne bi nastala oštećenja zbog zagrijanog ulja, razvijena su dva sistema hidrauličnih kočnica - otvoreni i zatvoreni sistem. Kod otvorenog sistema se sve promjene automatski kompenziraju tako da je hod ručice kočnice uvijek konstantan dok kod zatvorenog sustava treba kompenzaciju vršiti ručno.

 

Razlika u učinkovitosti mehaničkih i disk kočnica

 

Nema sumnje da su hidraulične disk kočnice mnogo učinkovitiji i superiorniji sistem kočenja od mehaničkih.

 

Kod hidrauličnih možete vrlo lako modulirati jačinu kočenja pritiskom na ručicu i tako dobiti učinkovitu i brzu reakciju čeljusti kočionog sustava. Isto tako, hidraulički sustav kočnica zahtijeva manju snagu na ručicu kočnice tako da je stvarna sila kočenja veća od sile koju ste primijenili rukom. Zapravo se ručica kočnice kreće tako lako da je možete pritisnuti i malim prstom!


Kod mehaničkih kočnica za učinkovitu jačinu kočenja potrebna je čista snaga ruke (određena snaga pritiska na kočnicu), no same po sebi imaju više prostora za modulaciju, tj. lakše je podesiti njihovu jačinu kočenja.

 

Sveukupno, obje vrste kočnica učinkovito koče u različitim vremenskim i cestovnim uvjetima - od blatnjavih i prašnjavih cesta do mokrih i snježnih uvjeta na cesti. 

kocnice-na-biciklu-blato-2.jpg

 

Održavanje mehaničkih i hidrauličkih kočnica

 

Kada govorimo o održavanju kočnica, mehaničke kočnice su ovdje daleko bolje i superiornije od hidrauličkih kočnica.

 

Za redovno održavanje mehaničkih kočnica trebat ćete komplet imbus ključeva i odvijač, a održavanje mehaničkih kočnica sastoji se od:

 

- podešavanja pakni da svojom površinom prianjaju za rotor diska,
zategnuća sajle (kabela),
- provjere je li čeljust kočnice dovoljno stabilna te
- podmazivanja sajle uljem za podmazivanje na svim mjestima gdje mislite da treba.


Hidraulične kočnice malo su kompliciranije jer ih je potrebno odzračivati jer se kod hidraulike sila prenosi tekućinom između koje se može nakupiti zrak. Zrak je potrebno stlačiti iz kočnica kako bi tekućina fluidnije tekla i kako kočnice ne bi slabije radile.

 

Također, zrak uslijed promjene temperature mijenja svoj volumen, pa se na visokim temperaturama širi što rezultira tiskanjem pločica na rotor diska i kada kočnica nije stisnuta, tj. konstantno kočite.

 

Za ovaj posao trebat će vam:

 

- kliješta
- Torx ključ za portove
- kit za odzračivanje
- imbus za podešavanje ručice kočnice
- tekućina za kočnice

 

Kod hidrauličkih kočnica je također moguće da dođe do propuštanja ulja. Tada je kočnica sama po sebi beskorisna i teško da ćete je popraviti na terenu. Potrebno je puno znanja i vještina da bi zaustavili propuštanje ulja, a da ne spominjemo potrebne alate.

 

Sve u svemu, što se tiče održavanja kočnica, mehaničke kočnice du daleko jeftinije i lakše za održavanje.

 

Instalacija mehaničkih i hidrauličkih disk kočnica


kocnice-na-biciklu-4.jpg

 

Želite li se iz V- kočnica prebaciti na mehaničke disk kočnice, pri ugradnji se mogu koristiti postojeće ručice za V-kočnice dok ćete za hidraulične trebati zamijeniti cijeli kočioni sustav jer se radi o potpuno drugačijoj vrsti mehanizma i vrsti ručica za kočenje.

 

Dakle, zbog svoje jednostavnosti mehaničke disk kočnice ovdje opet pobjeđuju.

 

Mehaničke i hidrauličke disk kočnice: cijena i dodatna težina za bicikl


Ovisno o tome koju kvalitetu tražite, cijene variraju za obje vrste kočnica. No najbolja verzija mehaničkih disk kočnica će biti daleko jeftinija od najbolje verzije hidrauličnih disk kočnica.

 

Što se tiče težine (koja je veoma važna za cestovne bicikliste), hidraulične disk kočnice su lakše od mehaničkih, no malo koji biciklist će osjetiti ovu razliku.


Ako želite olakšati težinu bicikla, prvo provjerite i zamijenite ostale komponente na biciklu nego se odlučite zamijeniti kočnice.

 

Koje kočnice ćete odabrati, ovisi isključivo o vama.

 

Imate li dodatnih pitanja ili tražite kvalitetne kočnice za bicikl, znate gdje ih pronaći :) Dođite u Rog-Joma prodavaonice ili pogledajte našu ponudu kočnica u web shopu.

 

Isto tako, ako vam je potrebno podesiti kočnice (pogotovo one hidraulične), savjetujemo da dođete do nas!