Cestovni biciklizam: kako biciklirati tehnikom profesionalca

objavljeno: 28.04.2017.

Ako ste se ikada vozili iza dobrog cestovnog biciklista, znate koliko je sama tehnika bicikliranja važna. 

 

Pedaliranje, prijenos zupčanika, kočenje, skretanje…Toliko su glatki i fluidni da su gotovo neprimjetni. Bokovi su mirni, torzo se pokreće jedino kada se mora, a ritam pedaliranja je stabilan kao i sami otkucaja srca.

 

Oni su jedno s biciklom!

 

Jedino što možete učiniti je promatrati ovo savršenstvo i vježbati, vježbati, vježbati i još mnogo vježbati.

 

Tehnika bicikliranja često ovisi o fizičkoj spremi i poznavanju prilično kompliciranih tehnika vožnje. Na primjer, bicikliranje uzbrdo ovisi o tome koliko ste fit i kakva vam je tenika mijenjanja brzina i pedaliranja.

 

1. Pedaliranje na cestovnom biciklu

 

Oko same tehnike pedaliranja vodi se mnogo debata. S jedne strane su biciklisti koji se zalažu za tehniku korištenja cijelog zamaha pedale, tj. maksimalnom jačinom zamahnuti prema dolje i gore, dok su drugi uvjerenja da ova tehnika vožnje stvara same probleme.

 

Oni su mišljenja da ova tehnika ne povećava maksimalnu snagu i da može uzrokovati ozbiljne ozljede. Naime, maksimalni pritisak na pedale dovodi do velikog pritiska na bedra i kukove - mišiće koji su dizajnirani da podignu težinu nogu protiv gravitacije kad trčimo, hodamo ili pedaliramo.

 

Kako se mišići umaraju, tako se povećava stezanje u njima koje može dovesti do bolova u leđima i u kukovima. Osim toga, kod preporučene brzine od 80-90 rpm (okretaja pedala u minuti) mišićni sustav ne može dovoljno brzo deaktivirati i aktivirati pojedine skupine mišića.

 

Drugim riječima, kad lijeva noga gura pedalu, desna noga ne može biti dovoljno brza da stvori negativni pritisak na pedalu (da se opusti), a kamoli stvoriti silu u smjeru prema gore.

 

Ispravnija tehnika pedaliranja bi bila da usmjerite snagu u silazni okret pedalom i to u trenutku kad vam je noga na 12 sati. Na 3 sata trebate dobiti maksimalnu snagu, a otpustiti snagu kad je noga na 6 sati.

 

pedaliranje-bicikla.png 

 

2. Zupčanici i mijenjanje brzina na cestovnom biciklu

 

Česta pogreška kod novih biciklista je nepravilno mijenjanje brzina. Kada prenosite snagu s jednog na drugi zupčanik od velike je važnosti prebaciti brzinu tako da ne izgubite snagu zamaha nogu i prijeko potrebnu energiju.


Prijenos snage zupčanika u stvari služi za održavanje konstantnog ritma pedaliranja. Prejakim prijenosom ćete smanjiti snagu u nogama i podići brzinu otkucaja srca, dok će naporniji, niži prijenos povećati snagu u nogama i brzo potrošiti energiju.

 

Većina cestovnih bicikala opremljena je standardnim prednjim pogonom od dva zupčanika - vanjskim s 50 zubi i unutarnjim s 32 zuba, dok se stražnji pogon sastoji od kazete s različitim rasponima: 11/32, 12/27, 12/23, 11/28, itd.

 

Od velike je važnosti izbjeći dvije krajnosti na prednjem i zadnjem pogonu, tj. ne želite na prednjem i zadnjem pogonu istovremeno biti na velikom ili malom zupčaniku. Tako ćete istegnuti lanac, povećati njegovu otpornost i time oštetiti zupčanike na biciklu.

 

Isto tako, početnicima tijekom mijenjanja brzina zna pasti i lanac jer često mijenjaju prednju brzinu pod stalnim opterećenjem. Najbolje je na djelić sekunde olakšati pritisak kako bi dobili fluidniji prijenos snage baš kao kod mijenjanja brzina na autu. Prvo ćete pritisnuti papučicu kvačila (kuplunga), a tek onda promijeniti brzinu.

 

Ključ za učinkovitu promjenu brzine je predviđanje situacije. Ako znate što je ispred lako se možete pripremiti na nadolazeću situaciju (uspon, prepreku na cesti, mokru površinu).

 

sn_trek_norway_womens_52_edit.jpg

 

Na primjer, ako se približavate usponu, promijenite stražnju kazetu tako da je lanac negdje na srednjem zupčaniku, a čim “uđete” u uzbrdicu, smanjite i prednju brzinu. Ako mijenjate brzine pod velikim opterećenjem, izgubili bi zamah i bili bi prisiljeni da uložite više snage i energije kako bi promijenili brzine.

 

3. Spuštanje nizbrdicom

 

Mnogim početnicima su nizbrdice prava noćna mora, no nemate se čega bojati.

 

Uglavnom, što je niže težište to imate veću kontrolu nad biciklom i brže ćete ići. Kao i bilo što drugo na biciklu, to je vještina koja se treba vježbati kako bi se s vremenom usavršila. Uz vježbu, od velike je važnosti i samopouzdanje.

 

Evo nekoliko savjeta za ravni spust:

 

1. Nagnite se prema kormilu i spustite. Ovaj položaj će smanjiti tjelesnu težinu, dati veću kontrolu i stvoriti veću aerodinamiku

 

nizbrdica.jpg 


2. Uvijek gledajte naprijed. Zvuči logično, no gledajte čim dalje možete jer se stvari oko vas kreću velikom brzinom
Podignite se malo od sjedala. Ovaj položaj će vam dati prirodnu suspenziju i omogućiti biciklu da odgovori na sve prepreke na cesti bez mnogo vibracija i odskakanja.


3. Pokušajte pedalirati cijelo vrijeme. Ako održavate ritam pedaliranja, ritam srca će biti konstantniji, a i zagrijat ćete noge za daljnje bicikliranje.


4. Držite potreban razmak između biciklista. Čim se spuštamo, vrijeme reagiranja traje dulje pa držite potreban razmak između sebe i biciklista ispred.

 

 

4. Skretanje u zavoju


Pravilna tehnika skretanja ključan je čimbenik kad se radi o spuštanju niz nizbrdicu (a i kad govorimo o ravnim cestama).

 

Kod skretanja najviše trebate pripaziti na odnos tijela i bicikla.


1. Nagnite se prema naprijed s rukama na kočnicama. Ovaj položaj daje veću kontrolu nad upravljanjem biciklom i ravnomjernije raspoređuje tjelesnu težinu između prednjih i stražnjih guma. Uspravnije sjedenje će vas učiniti težim i bicikl će biti nestabilniji.


2. Pratite što se događa iza zavoja. Ako se pri velikoj brzini usredotočite samo na nadolazeću prepreku, samo ćete se smrznuti. Usredotočite se na “izlaz”.

 

3. Držite položaj tijela. Uskladite položaj tijela s biciklom što je više moguće. Kod zavoja nagnite i bicikl, a ne samo tijelo.

 

 

zavoj.jpg 

 

4. Unutarnja noga gore, vanjska dolje. S obzirom na zavoj, unutarnju nogu držite gore, a vanjsku nogu ispružite prema dolje. Tako ćete spriječiti da tijekom skretanja pedalom dodirujete tlo što bi vas moglo izbaciti iz bicikla. Uz ispruženu vanjsku nogu, lagano ispružite i ruku. Tako ćete ravnomjernije rasporediti tjelesnu masu.

 

5. Prebacite stražnjicu prema natrag. Na sjedalu lagano prebacite stražnjicu prema natrag, tj. prema kraju sjedala kako bi prebacili težinu dalje od prednjeg dijela bicikla.


6. Kočite prije ulaska u zavoj. Ako kod zavoja kočite, mogli bi izgubiti stabilnost na biciklu i proklizati kroz zavoj. U zavoj bi trebali ući brzinom prigodnom za taj zavoj.


7. Procijenite oštrinu zavoja. Uđite u zavoj bliže vanjskoj liniji, pri samom zavoju približite se unutarnjoj liniji, a na samom izlazu iz zavoja vratite se na vanjsku liniju. Ovom tehnikom ćete izravnati zavoj što je više moguće.

 

zavoj-bicikl.png 

 

5. Kočenje na biciklu


Vjerovali ili ne, kočenje je isto tako složena vještina koja se s vježbanjem može usavršiti.

 

Kao što ste primijetili, bicikl ima dvije kočnice - jednu na prednjem kotaču i jednu na stražnje. Kod kočenja, važno je koristiti obje kočnice.


Prednja kočnica je najučinkovitija pri zaustavljanju, pa se većina novih biciklista plaši pritisnuti je kako spada da ne bi pali preko upravljača. Naravno, ti scenariji su i više nego mogući, no samo ako prednju kočnicu upotrebljavate u pogrešnim situacijama. Evo nekoliko savjeta:

 

- U normalnim suhim uvjetima pretežito koristite prednju kočnicu koja će vas brže zaustaviti

 

- U mokrim uvjetima ili kad je cesta šljunčana koristite stražnju kočnicu


- Kočnicu ne pritišćite odmah maksimalnom jačinom, već polako povećavajte pritisak. Ovo je dobra strategija za brže zaustavljanje jer vam može pomoći da steknete kontrolu nad biciklom i spriječite mogućnost proklizavanja. Nešto poput ABS kočnica na automobilu.


- Ako koristite prednju kočnicu za brzo zaustavljanje, učvrsnite ruke što je više moguće kako bi pripremili tijelo za naglo zaustavljanje


- Kod kočenja pokušaje pomaknuti težinu tijela koliko god možete prema natrag. Težište bi trebalo biti što niže i što više na stražnjoj strani bicikla kako bi smanjili rizik od padanja preko upravljača.


- Kod mokrog vremena kočite što je sporije i lakše moguće. Tako ćete ukloniti višak vode s pakni i poboljšati učinkovitost kočnica

 

 

uzbrdo-2.jpg

 

Eto, ovo je nekoliko tehnika koji bi svaki biciklist trebao znati i izvježbati kako spada. Prije nego što krenete na trening ili laganu vožnju biciklom, slobodno zakočite i ispred dućana Rog Jome :) Pregledat ćemo vam bicikl i ako je potrebno, dati vam pokoji savjet. 

 

Naravno, možete naručiti i dodatnu opremu iz web shopa kako bi vaš ljubimac na dva kotača išao još bolje i brže.

 

Uživajte u vožnji :)